Czas pracy kierowców w Unii Europejskiej jest ściśle regulowany, aby zapewnić bezpieczeństwo na drogach oraz odpowiednie warunki pracy. Zasady te określa m.in. Rozporządzenie (WE) nr 561/2006.
Dzienny czas prowadzenia pojazdu:
- Maksymalnie 9 godzin dziennie, z możliwością przedłużenia do 10 godzin nie więcej niż dwa razy w tygodniu.
Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu:
- Nie może przekroczyć 56 godzin.
- Łączny czas prowadzenia w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 90 godzin.
Przerwy i odpoczynki:
- Po 4,5 godziny jazdy kierowca musi zrobić przerwę trwającą co najmniej 45 minut, którą można podzielić na dwie części: pierwsza minimum 15 minut, druga minimum 30 minut.
- Dzienny okres odpoczynku wynosi co najmniej 11 godzin, z możliwością skrócenia do 9 godzin nie więcej niż trzy razy między dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku.
- Tygodniowy okres odpoczynku to minimum 45 godzin, z możliwością skrócenia do 24 godzin co drugi tydzień, pod warunkiem zrekompensowania skróconego odpoczynku w ciągu trzech tygodni.
Czas pracy:
- Oprócz czasu prowadzenia pojazdu, do czasu pracy wlicza się inne czynności związane z przewozem, takie jak załadunek, rozładunek czy konserwacja pojazdu.
- Czas pracy nie może przekraczać 60 godzin w tygodniu, a średnio 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym.
Przestrzeganie tych norm jest monitorowane za pomocą tachografów, a ich naruszenie może skutkować sankcjami dla kierowcy i przedsiębiorcy. Szczegółowe informacje na temat czasu pracy kierowców można znaleźć na stronie Ministerstwa Infrastruktury.